בין המושג הדרכת הורים למושג טיפול הורי

שתי תפיסות מרכזיות שכיחות בעבודה טיפולית עם הורים – ההדרכה והטיפול בהורים ובהורות. הדרכה מתמקדת יותר בהורה כלומד, היא מנגישה מידע, עוסקת בהבאת ידע של הפסיכולוגיה ההתפתחותית והתאמתו להורים ולמשפחה, עובדת על תקשורת ועל מיומנויות היחידה ההורית (אורן, 2015). הדרכה יכולה להיעשות במקביל לטיפול או בלעדיו והיא כלי מתאים לחלק מההורים, מתאימה פעמים רבות להורים צעירים הזקוקים לביטוי ולחיזוק לדרכם. לצד 'הדרכת הורים' מתקיימת ה'טיפול בהורים' או 'הטיפול ההורי'. כאן הדגש הוא על האדם בהורותו. מדוע קשה לו לעשות מה שנכון לתפיסתו? מה הוא מרגיש במפגשים מסוימים שלו עם עצמו דרך המפגש עם ילדיו, מה הצפיות, הרצונות, הכישלונות והתקוות שלו/שלה וכן הלאה. טיפול בהורים, אינו תמיד הדרך הנכונה והיעילה, אבל פעמים רבות הוא הדרך שלא ניתן להתקדם בלעדיה. אנשי מקצוע מנוסים, שהוכשרו בתפיסה אינטגרטיבית ומחזיקים שלל תפיסות בארגז הכלים שלהם, עשויים לעזור להורה למצוא את המסלול הנכון לו, לילדיו ולמשפחתו.

השאלה המעשית היא מה מהם מתאים לעבודה עם ההורים האלו כיום? התלבטות שצריכה לעלות אצל הפסיכולוגית או הפסיכותרפיסט המומחה הפוגש את ההורים (בהכשרות פורום אמפטי"ה לפסיכולוגים ולפסיכותרפיסטים זהו אחד הנושאים שאנו עוסקים בו רבות). ההבחנה בין הדרכה לטיפול היא דיכוטומית לכאורה, למרות שניתן לראות את ההמשך שנוצר בין ההדרכה העוסקת בהתנהגות, בהבנה ובתפיסות לבין הטיפול בהורה העוסק בעולמו הפנימי ומכאן במקורן של התפיסות המודעות והלא מודעות שלו/ה. לכן בפועל הדברים נוטים להתערבב. אפשר לראות את ההדרכה והטיפול גם כציר בין החיצוני לפנימי, בין מעשי לסימבולי, כלומר כרצף. אבל חשוב בפרקטיקה של ההתערבות, שעבור המטפל/ת יהיה ברור מהו המרחב ועדיף שיהיה חוזה טיפולי ברור בכל רגע נתון. לתפיסתי, הבחירה ביניהם, החוזה שיוצר המטפל, ההסכמה וההגדרה מהו הכיוון ומתן המנדט של טיפול ולא של הדרכה, חשובים ביותר להצלחת ההתערבות (אורן, 2021). אדם עשוי להתקומם בצדק נגד התבוננות בתוכני חייו הפרטיים ולא להסכים בקלות להיכנס, לדבר ולחשוף תכנים מחיי הנפש שלו עצמו, מבלי שיהיה משוכנע ומבלי שיהיה לו ברור לאן הדברים מובילים ולשם מה. האדם הבוגר, ההורה, צריך לקבל הצעה כזו מתוך הסכמה מודעת )צדיק, 2004) לבחור בה. ישנם כמובן יוצאים מן הכלל (אורן, 2021, בפרקי העוסקים בתיאורי מקרה של הורים). ישנם מקרים בהם המטפלת המיומנת תציע להורים להתחיל בהדרכה ולהמשיך בטיפול בהם או להפך. יהיו מקרים בהם הפסיכותרפיסט המקצועי, יצור עם ההורים, תנועה מושכלת ללא ערבוב, בין מפגשי טיפול בהם, בתוכם ישולבו התייחסויות ספורדיות בנושאים ממוקדים של הדרכה.

אם נושא זה מסקרן ומעניין עבורכם, אתם מוזמנים להכנס  ללשונית של 'העשרה',  'קורסים' ו'הרצאות' ולהגיע לנושאים משיקים מעניינים נוספים.

נכתב על ידי צוות פורום אמפטי"ה , מאי 2021

לנושאים קשורים:

העשרה

הרצאות וקורסים

הצטרפות לקהילת מטפלי פורום אמפטי"ה